Roosendaalse transportondernemers bezorgd over verduurzaming: ‘We moeten het vooral met z’n allen doen’
In 2050 is Nederland klimaatneutraal, dus ook de transportsector. Haalbaar? Daar spraken ondernemers over in de logistieke sector tijdens een symposium van het Logistiek Platform Roosendaal. Fred Westdijk, CEO van Jan de Rijk: ,,Dan moet er heel wat gebeuren.”
BN DE STEM Mieke Van Poll 05-11-21, 17:00
In de alternatieven geloven genoeg ondernemers. Waterstof, elektra of biodiesel zijn al lang geen vieze woorden meer en de ondernemers die het symposium op het Mill Hillplein bezoeken, hebben serieuze plannen om te verduurzamen.
Paul de Winter van Total Energy gelooft zelfs dat een energiezuinige vrachtwagen voor extra klandizie kan zorgen. Maar structureel en winstgevend verduurzamen? Onmogelijk. De voertuigen zijn te duur, de alternatieve brandstoffen te schaars en de positie van de belangrijkste klanten te wankel. Volgens het collectief zit geen retailer te wachten op hogere prijzen; ze hebben het al zwaar genoeg. De suggestie van Europarlementariër Tom Berendsen om de kosten door de hele keten te laten dragen, lijkt dus ook geen oplossing.
Eén vrachtwagen van ons aan de ene kant van de hub, betekent 20 elektrische busjes aan de andere kant
Fred Westdijk, CEO van Jan de Rijk
Subsidies
En de overheid? Draagt die niet genoeg bij? ,,Ontzettend veel”, zegt Marja Versleijen, directeur Mobility & New Energies bij Total Nederland. “Zonder subsidies van de overheid hadden we nooit waterstofstations kunnen neerzetten.” Daarbij zijn gemeenten vaak enthousiast en willen zij groots investeren in alternatieve energie, zero-emissie zones en cityhubs. Maar ook aan de laatste twee maatregelen zitten haken en ogen. Geen vrachtwagens meer toelaten in een centrum om vervolgens het laden en lossen over te laten aan elektrische busjes, zal bijvoorbeeld zorgen voor heel wat files. Fred Westdijk: ,,Eén vrachtwagen van ons aan de ene kant van de hub, betekent 20 elektrische busjes aan de andere kant.”
Brandbrief aan Europese Commissie
Maar waar de overheid aan de ene kant investeert in duurzame transport, voert ze aan de andere kant wetten in die juist voor méér uitstoot zorgen. Dat stelt een grote groep Roosendaalse logistieke ondernemers in een brief naar de Europese Commissie. Ze spreken in de brief, die ook tijdens het symposium weer ter sprake komt, over de zogenaamde ‘Mobility Package’. Een pakket aan maatregelen waarmee de Europese Commissie onder meer een einde wil maken aan systematische inzet van buitenlandse bedrijven voor binnenlands vervoer.
Vooral de regel uit het pakket die stelt dat vrachtauto’s iedere acht weken naar het land van de vestiging terug dienen te keren is een doorn in het oog van de ondernemers. Fred Westdijk: ,,Om aan deze regel te voldoen zijn meerdere alternatieven mogelijk, maar de treurige realiteit zal zijn dat de meeste bedrijven zullen kiezen om leeg op en neer te rijden. In de praktijk betekent dit: heel veel onnodige CO2-emissie.”
Maar de treurige realiteit zal zijn dat de meeste bedrijven zullen kiezen om leeg op en neer te rijden
Fred Westdijk, CEO van Jan de Rijk
Waterstof, biodiesel of elektrisch?
Het ideale alternatief zou veel oplossen, maar hoe het wagenpark van de toekomst eruit gaat zien weten de ondernemers ook niet. Remco de Rijke van Zeeland Connect loodst klanten door de ingewikkelde subsidieaanvragen en de nieuwste technologieën heen en ook hij heeft geen idee welke brandstof gaat winnen. ,,Niets wijst er bijvoorbeeld op dat waterstof gaat dalen in prijs. Er is nu zoveel subsidie nodig. Ik vraag me af of dit wel het investeren waard is.”
Maar de rest van de zaal gelooft er wel in. Rob Kroon van FIER Automotive: ,,Aan de technologieën gaat het niet liggen, die gaan zo snel. We moeten het vooral met z’n allen werkbaar gaan maken.”
BRON: BN DeStem / Fotografie: © Corné de Weert